Helaas is onze schaakvriend Toon Kaijser van ons heen gegaan. Na een hoopvolle en op het oog succesvolle periode van behandelingen tegen prostaatkanker kreeg Toon te kampen met nóg een andere kankersoort. Deze was zó agressief dat hij de strijd snel heeft moeten opgeven.

Toon was een rustige schaker. Een man die zijn zetten grondig voorbereidde. Zoals ik hem inschat was hij ook zo in het dagelijks leven. Iemand die alles plande, zonder roekeloze avonturen.

Toon was ook een uiterst bescheiden man. Nooit op de voorgrond. Hij verrichte veel werk achter de schermen door een website te bouwen met duizenden schaakproblemen en partijen van leden. Een monnikenwerk. Maar nooit eiste hij hiervoor de credits op. Op mijn voorstel om de link naar zijn site op de voorpagina van de site van de KSV te plaatsen reageerde hij afwijzend. “Och, bij de overige links vinden ze het wel…”.

Vanwege de eerdere behandelingen was Toon de laatste maanden niet vaak meer op de schaakavonden. Ging het weer wat beter kwam hij af en toe eens kijken of speelde hij een kort partijtje mee. Je zag dat hij dat mistte. Het contact met de schaakcollega’s en het spelletje. Dat moet in coronatijd al helemaal zo geweest zijn. Enkele weken geleden had ik nog telefonisch contact met Toon. Hij was zeer positief over het verloop van zijn behandelingen en hoopte dan ook snel weer aanwezig te kunnen zijn als de clubavonden weer van start zouden gaan. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. Toon heeft niet lang van zijn pensioen mogen genieten, hij overleed op 27 juni j.l. veel te jong op 71-jarige leeftijd.

Vanwege coronamaatregelen zal de uitvaart in besloten kring plaatsvinden.

Wij wensen zijn echtgenote Annie, zijn dochter Jolanda, schoonzoon Bert en kleindochter Eline veel sterkte toe!

Namens de Schaak Vereniging Kerkrade,
Arno Ypelaar