Onze penningmeester Wim kwam onderstaand bericht tegen op internet:

In een verrassende wending is de Russische schaakster Amina Abakarova geschorst van deelname aan alle competities nadat zij werd beschuldigd van het proberen te vergiftigen van haar tegenstander tijdens een schaakwedstrijd. Het incident vond plaats tijdens het Dagestan Republiek Kampioenschap in Makhachkala, de hoofdstad van de Russische deelrepubliek Dagestan. Abakarova zou tijdens de partij een onbekende substantie op de stukken van haar tegenstander, Umaiganat Osmanov, hebben aangebracht.

De president van de Russische Schaakfederatie, Andrey Filatov, maakte bekend dat Abakarova voorlopig is geschorst in afwachting van een onderzoek door de Russische autoriteiten. Volgens Filatov kan de straf variëren van een tijdelijke schorsing tot een levenslange diskwalificatie, en mogelijk zelfs strafrechtelijke vervolging. Het incident heeft veel opschudding veroorzaakt binnen de Russische schaakgemeenschap, waar integriteit en sportiviteit hoog in het vaandel staan.

Dagestan’s minister van Sport, Sazhid Sazhidov, verklaarde dat de substantie die op de schaakstukken werd aangetroffen, later bleek te bestaan uit kwikverbindingen. Dit zorgde voor grote bezorgdheid, aangezien deze verbindingen een ernstige bedreiging vormden voor de gezondheid van alle aanwezigen in de zaal, inclusief Abakarova zelf. Sazhidov gaf aan dat hij zowel geschokt als verbijsterd was over de acties van de ervaren schaakster, en dat de beweegredenen achter deze poging onverklaarbaar

Dit incident, dat de levens van vele betrokkenen in gevaar bracht, zal nu verder worden onderzocht door de autoriteiten. De schaakwereld blijft in spanning afwachten hoe deze zaak zich verder ontwikkelt en welke gevolgen het zal hebben voor Abakarova en de schaaksport in Rusland.

Onze penningmeester overweegt voor komend seizoen gasmaskers aan te schaffen voor de leden van de SVKerkrade 😊